Svar: Nægter at spise frugt og grøntsager

12. marts 2019

Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Elisabeth

Tak for dit brev :)

Det er helt naturligt, at børn i din drengs alder begynder at lukke munden for skeen og afviser visse fødevarer. Det hører med til deres udvikling og er en del af deres selvstændighed og mulighed for at vise egen vilje... Det er derfor ofte ikke et tegn på kræsenhed, men derimod tegn på, at han gerne vil styre måltiderne lidt selv, og derfor er det rigtig godt, at I netop forsøger at give ham mad i hånden, lader ham spise med fingrene, med en gaffel osv. så han får en følelse af kontrol.

Det er rigtig godt, hvis I kan komme grøntsager i f.eks. frikadellefars, farsbrød, lasagne, gryderetter, tærter osv. Som du skriver, så spiser han det gerne på denne måde, og det er fint, fordi han så stadig får varierede fødevarer og dermed forskellige næringstoffer. Med den alder han har, kan du med fordel "snyde ham" på denne måde. Det er helt okay.

En idé kan også være at bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg. Ved at komme mos på rugbrødshapserne kan du nogle gange få ham til at spise lidt ekstra :)

Du kan også bruge forskellige slags grøntsager i brød og boller, når du bager selv. Det kan f.eks. være græskar, kogte kartofler, gulerødder, spinat, broccoli eller lignende, som kan bages ind i brød og på den måde igen sikre et varieret indtag.

Bagte grøntsager og rodfrugter fra ovnen - skåret i både/bjælker og penslet med lidt olie - kan han selv sidde med og mange børn kan godt lide grøntsager på denne måde...

Lidt sovs kan også kommes på grøntsagerne og kan nogle gange gøre at maden glider lidt lettere ned.. Det kan være en grøntsagssovs, tomatsovs for på den måde igen at give ham lidt ekstra grøntsager, eller måske lidt smørsovs, eller det kan være lidt fløde/mælkesovs...

Med hensyn til frugt, frugtmos, smoothies og bær, så er det naturligvis vigtigt, at du også tilbyder ham dette - det kan gives som topping på en grød, det kan kommes på brød som smørbart pålæg, det kan serveres i stykker/både, som han selv kan sidde og tygge, sutte og gumle på...

Du skriver, at han er glad for frugtsmoothies, som I køber - og jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvordan du giver ham disse? Sidder han med en tube i hånden og sutter løs... så kan det forklare lysten til disse, fordi han her jo netop opleve at styre det selv. Det kan igen hænge sammen med lyst til selvstændighed og mindre sammen med smagen, selvom han naturligt også kan lide det.. Hvis det er tilfældet, kan det være en god idé, at du forsøger at presse lidt frugtmos fra tuben ud på en ske og viser ham, at det er det samme, ligesom du kan forsøge at bruge noget af det fra tuben som topping, - igen for at gøre ham tryg ved at det kan spises på flere måder...

Farver kan spille ind. Du nævner tomat og peberfrugt - og det må han gerne få. Alt efter hvor god kan han til at tygge, og hvor sej skrællen er, så kan det være nødvendigt at pille skrællen af og er peberfrugten meget hård, kan det være nødvendigt med et lille opkog... Rød peberfrugt er den sødeste og derfor den, som de fleste børn bedst kan lide og tomater er jo oftes også røde... Er han glad for røde jordbærsmoothies? Så kan det netop være en idé at tage udgangspunkt i netop de røde farver, fordi han allerede er tryg ved dette. Det kan gøre, at han måske vil smage lidt mere på det og på den måde kan du nogle gange variere hans indtag ved at medtænke farver, ...

Annonce

... når du serverer maden for ham.

Det er også vigtigt, at I spiser sammen, og at han kan spejle sig i jer og i den mad I spiser. Det er vigtigt, at I giver ham lov til at smage fra jeres tallerken, er fælles om måltidet, men også forsøger at skabe madro. Når han afviser maden, lukker munden sammen, drejer hovedet og skubber din hånd væk, så sætter det naturligt gang i dig/far. Måske begynder I at diskutere hen over middagsbordet, hvad I nu skal gøre, måske begynder du at lave særlige retter til ham, måske lokker du med søde sager eller andre lækre ting, begynder at lege med maden eller presser skeen ind i munden... der kan komme rigtig mange reaktioner - og jeres dreng bliver naturligt mere og mere bevidst. Og dermed også bevidst om, at han ved at afvise maden kan få jeres fulde opmærksomhed...

Derfor skal der være madro. I skal servere mad i stykker, som han selv kan spise med fingrene, og supplere med lidt på en ske, gaffel og med jeres fingre. I skal forsøge at tage det roligt og acceptere, at der ikke glider så meget ned af gangen, eller at han måske spiser mere kød og pasta, end frugt og grønt, og det er okay.

Det er vigtigt, at han tilbydes mange små måltider hele dagen igennem, det er bedre, at han spiser lidt og tit end få og store måltider. Og det vil være passende med 2 flasker i døgnet nu - disse kan ligge aften og sen aften eller før middagslur og aften. Mælkeindtaget vil være på ca. 400 ml, og det skaber plads i maven til den rigtige mad. Når han tilbydes flere små måltider, så gør det ikke så meget, hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, for så spiser han måske lidt mere til det næste.

En dagsplan kunne se således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg - brug gerne grøntsagsmos som pålæg. Raster fra aftensmaden som kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, en kartoffelbåd fra ovnen osv. Eller det kan være varm mad til frokost - f.eks. en rest lasagne :) Vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Tilbydes en banan og måske lidt mme af en kop eller lidt vand og puttes til sin middagslur. Hvis han trives med flaske før middagslur, er det også helt okay.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frugtmos, frisk frugt og bær i hånden. Det kunne også være en lille smule tykmælk med frugt/bær smoothies som topping. Eller måske en gammeldagsfrugtgrød med mme... Vand af kop.

Aften 18: Udgangspunktet familiemaden - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Giv gerne grøntsagsbåde kogt/bagt i ovnen at sidde med selv, men kom også meget gerne grøntsager ind i sammenkogte retter osv. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med en creme...

Tilbydes en godnatgrød ca. 19.30 og får derefter børstet tænder

Flaske og puttes til natten ca. kl 20...

Sen aften 23: Evt. drømmeflaske - det afhænger dog af, om han også får flaske før sin middagslur. Det vil som sagt være passende med to flasker i døgnet nu...

Jeg håber at ovenstående giver lidt idé om, hvad der spiller ind hos jer og hvordan I kan hjælpe jeres dreng til en dagsrytme, som giver ham den variation af mad, som han har behov for - samt lidt idéer til, hvordan grøntsager og frugt kan blive en naturlig del af hans madindtag :)

Fortsat god appetit! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene